Thursday 17 February 2011

Solawat

Bila berbicara tentang solawat dan zikir. Saya teringat nasehat almarhum ibu. Dengan menyebut nama Nabi Muhammad s.a.w kita boleh mengambil berkat, tabarruk. Almarhum ibupun juga menyebut kita boleh bertawassul dengan nama Allah bila kita berdoa dan minta sesuatu. Contohnya dalam doa Penawar Hati Duka (Riwayat Ahmad).

Aku mohon kepadaMu dengan setiap Nama(baik) yang telah Engkau gunakan untuk diriMu, yang Engkau turunkan dalam kitabMu, yang Engkau ajarkan kepada seseorang dari Makhlukmu atau Engkau khususkan untuk diriMu dalam ilmu ghaib di sisiMu...

Sebenarnya besar impactnya bila kita menyebut nama Allah dan solawat ke atas Nabi s.a.w. InsyaAllah, urusan kita Allah permudahkan. Benda yang simple sahaja, solawat dan zikir mampu memudahkan kerja kita, Subhanallah.

Satu lagi yang saya teringat kisah cerita, Muhajirin mengadu kepada Rasulullah s.a.w tentang masalah kemiskinan yang dialami. Rasulullah s.a.w ajar Muhajirin supaya setiap kali habis solat, baca Subhanallah (33x), Alhamdulillah (33x) dan Allahuakbar (33x). Tetapi semasa berzikir itu hendaklah membawa kepada fikir.

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda kebesaran Allah bagi orang yang berakal, (Ali Imran: 190)

FIKIR yang sempurna adalah FIKIR yang membawa kita kepada ZIKIR. Dan ZIKIR yang sempurna adalah ZIKIR yang membawa kepada FIKIR.

Kenapa Rasulullah s.a.w menyuruh kaumnya menyebut SUBHANALLAH???
Supaya selalu mensucikan persepsi yang buruk terhadap Allah. Sesungguhnya Allah itu MAHASUCI dari segala perkara buruk yang berlaku atas diri kita. Sebenarnya Allah uji kaum Muhajirin bukan untuk membagi bencana tapi untuk memberi pengajaran supaya bangkit kembali menjadi kaum yg baik.

Kenapa Rasulullah s.a.w menyuruh kaumnya menyebut ALHAMDULILLAH???
Lafaz ini disebut karena satu demi satu nikmat yang Allah berikan.

Kenapa Rasulullah s.a.w menyuruh kaumnya menyebut ALLAHUAKBAR???
Indahnya hidup bergantung kepada Allah. Allahuakbar.. Allahuakbar... Allahuakbar...

Jadi, biasahkanlah lidah kita untuk bersolawat

dan berzikir yang membawa kepada fikir, InsyaAllah dipermudahkan urusannya. Amin Ya Robal Alamin.

No comments:

Post a Comment